Jazda po mieście kat. B, B1
Zadania egzaminacyjne w ruchu miejskim
1. Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem)
SCHEMAT MANEWRU
Kryteria:
wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
2. Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem)
SCHEMAT MANEWRU
Kryteria:
wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
3. Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (wjazd tyłem - wyjazd przodem)
SCHEMAT MANEWRU
Kryteria:
równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - możliwa jedna korekta toru jazdy) - wjazd tyłem - wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotnośc długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku, kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik,
4. Zawracanie na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej
SCHEMAT MANEWRU
Kryteria:
manewr zawracania na drodze jednojezdniowej - dwukierunkowej - możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.)
- zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego
- miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
Egzaminatorzy Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego opracowali specjalną ankietę dotyczącą najczęściej popełnianych błędów podczas zdawania egzaminu na placu manewrowym i w jeździe po mieście. Znając te przewinienia, mogą Państwo uniknąć popełnienia błędów i szybciej zaliczyć egzamin.
Należy pamiętać, aby przed przystąpieniem do egzaminu zwrócić uwagę na:
odpowiednie obuwie
okulary
zapięcie pasa bezpieczeństwa
ustawienie fotela i lusterek
Najczęściej popełniane błędy:
podczas jazdy po mieście
jazda z dala od prawej krawędzi jezdni
nieumiejętne wykonywania zmiany pasa ruchu (sygnalizowanie faktu a nie zamiaru - włączanie kierunkowskazu wraz z ruchem kierownicy)
brak umiejętności oceny odległości i prędkości innych pojazdów
zmiana pasa ruchu poprzez linię ciągłą
lekceważenie znaków poziomych (linie, strzałki kierunkowe) i pionowych - rozpoczynanie skrętów w lewo z niewłaściwych pasów
słaba dynamika jazdy
brak reagowania na zmieniające się sytuacje w ruchu drogowym, brak samodzielności
nieodpowiednie dostosowanie prędkości do warunków na drodze,
niedostateczne umiejętności wyprzedzania pojazdów w tym rowerzystów
brak reakcji na zmiany sygnalizacji świetlnej
wymuszanie pierwszeństwa przejazdu
nieostrożne zachowanie w rejonie przejść i przystanków
nieprawidłowe tory jazdy przy skrętach w lewo na drogach wielopasmowych o większej ilości pasów ruchu w tym samym kierunku
brak respektowania zasady ruchu prawostronnego
Błędy charakterystyczne na poszczególnych rodzajach skrzyżowań
obserwacja niewłaściwych sygnalizatorów na rozbudowanych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną
opuszczanie ruchu okrężnego bez włączonego prawego kierunkowskazu
nie rozróżnianie skrętu w lewo od zawracania
podczas wykonywania manewrów egzaminacyjnych
brak umiejętności odblokowywania kierownicy i zwolnienia hamulca awaryjnego
brak sygnalizowania zamiaru zmiany pasa ruchu lub zmiany kierunku jazdy kierunkowskazem
brak wiedzy o prawie do korekty i umiejętności jej wykonania przy manewrach parkowania prostopadłego przodem i tyłem, parkowanie skośne i równoległe
korekta jazdy w czasie prostopadłego wjazdu przodem
błędna obserwacja pola widzenia w czasie wykonywania manewrów na placu lub obserwacja tylko w jednym lusterku
zatrzymanie pojazdu w niewłaściwej odległości od linii przerywanej podczas jazdy wyznaczonym pasem ruchu
jazda bez używania pedału gazu – powoduje częste gaśnięcie silnika samochodowego
złe ustawienie początkowe pojazdu przed wykonywaniem poszczególnych manewrów
brak koordynacji używania sprzęgła, gazu i hamulca przy ruszaniu na wzniesieniu
Inne
pokonywanie skrętów na skrzyżowaniach z wciśniętym sprzęgłem
beztroska jazda w miejscach zagrożonych np. zbyt bliskie przejeżdżanie obok pieszych znajdujących się na drodze, zbyt duża prędkość w obrębie szkół
nieznajomość korzystania z dodatkowych urządzeń w pojeździe np. wycieraczek, przełączenie świateł
brak obserwacji znaków drogowych i niestosowanie się do nich
Wróć na górę
|
|
Materiały do szkolenia
Informacje ogólne
Wymagane dokumenty
Proces szkolenia
Egzamin wewnętrzny
Egzamin teoretyczny
Cennik egzaminów
Kategorie prawa jazdy
Europejskie regulacje
Konwencja Wiedeńska
Kodeks drogowy
Znaki drogowe
Taryfikator mandatów
Dozwolone prędkości
Rejestracja pojazdów
Wyposażenie OSK
Adresy WORD
Kategoria A, A1, A2, AM
Plac manewrowy
Jazda po mieście
Hamowanie awaryjne
Ocena egzaminatora
Kategoria B
Plac manewrowy
Jazda po łuku
Jazda po mieście
Hamowanie awaryjne
Ocena egzaminatora
|